STEAM Event

Een STEAM event?

Afgelopen woensdagmiddag, 19 juni 2019, was er in Emmen een echt STEAM event! Met robots, 3D-printers, een drone en het periodiek systeem kon je alle aspecten van STEAM terug vinden in het gebouw van NHL Stenden. 
Studenten van de Pabo aan deze hogeschool hebben verschillende activiteiten met verschillende materialen laten zien. Rekenen met een robot, muziek met een klein computertje: de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Namens STEAMed ben ik wezen kijken op dit toffe evenement. Een aantal producten en activiteiten zal ik hieronder uitwerken. Dit zijn (in onze ogen) makkelijk toepasbare ideeën, waar je zo mee aan de slag kan! 

Bee-bot en pro-bot

Een van de bekendere robots in het onderwijs en op BSO’s is de bee-bot. Een kleine gele robot, die makkelijk te programmeren is. Deze robot zet als het ware stapjes vooruit of achteruit en kan 90 graden draaien naar links of naar rechts. Met deze robot kun je ook allerlei verschillende activiteiten uitvoeren, vaak meer dan er in eerste instantie gedacht wordt. Mocht je daar meer over willen horen, laat dat dan even weten in de reacties!

Op het STEAM event zag ik de opvolger van de bee-bot: de pro-bot. Deze robot lijkt op de bee-bot, maar je kan er meer mee programmeren. 
De pro-bot lijkt op een auto, met in het midden een gat voor een potlood, pen of stift. Op deze manier kun je schrijven of tekenen terwijl de pro-bot het geprogrammeerde uitvoert. Dit hoeft natuurlijk niet! 
Het programmeren van de pro-bot kan wat lastig zijn, maar zorgt voor leuke uitkomsten! 

De pro-bot heeft dezelfde knoppen als de bee-bot (vooruit, achteruit, draaien naar links en draaien naar rechts). Maar waar de bee-bot werkt met vaste waardes, kan je die bij de pro-bot zelf invoeren! 
Zo kun je 45 graden draaien, stappen zetten van 10 of 200 centimeter en daarin variëren. Op deze manier kun je, met behulp van een stift bijvoorbeeld, prachtige creaties op papier zetten. Van een vierkant tot een ster, maar ook geschreven woorden!

De ozobot

Een hele andere robot is de ozobot. Deze robot reageert op iets wat jij hebt getekend! Met een simpele zwarte stift kun je al snel de ozobot laten bewegen. Deze robot volgt deze lijn namelijk van begin tot eind. Maar dat is nog niet alles! 
Met behulp van kleurcodes kun je de kleine robot sneller en langzamer laten gaan, rondjes laten draaien, keuzes laten maken op een kruispunt en alles nog een keertje laten uitvoeren!

De ozobot is erg klein, maar ook simpel in gebruik. Tekenen en gaan!

De makey-makey

Schreeuwende wortel, een vloer piano, een spelletje spelen met een zelfgemaakte game-controller met klei? Dat kan! Met behulp van de makey-makey. 
Wat is dat dan precies voor ding? De makey-makey is een klein apparaatje die je toetsenbord overneemt, waar je van alles mee kunt programmeren in het programmeerprogramma Scratch. Op deze manier kun je een geluidje programmeren op het moment dat je een wortel aan het snijden bent, kun je de pijltjestoetsen laten overgaan in je eigen gemaakte game-controller om dat ene spel te spelen en kun je vloer piano spelen. Kijk maar!

Is dat niet super cool?!

Proefjes of experimenten? 

Het periodiek systeem: scheikunde! Experimenteren met verschillende stoffen en reacties uitlokken. 
In een lokaal stonden verschillende experimenten uitgezet. Ieder experiment ging over een bepaald element uit het periodiek systeem. Kinderen konden hier mee aan de slag en maakten vervolgens een muurkrant over het element. 

Een van de studenten die hierbij hielp was Denice van Dijken. Ze heeft mij laten zien hoe ze de experimenten hebben vormgegeven en samen raakten we in gesprek over het aanbieden van zulke experimenten of proefjes. 
Ons probleem: hoe zorg je ervoor dat kinderen zelf zo veel mogelijk kunnen ontdekken, op een veilige manier? 
Het is immers niet te doen om kinderen zo maar zelf te laten experimenteren met gevaarlijke stoffen en zonder behulp van een stappenplan. Toch waren we het erover eens dat dat best anders kan. 
‘We proberen de opdrachten zo kort mogelijk te beschrijven. Zo is het duidelijk en kunnen ze snel aan de slag’ vertelde Denice mij. We keken samen naar de opzet van de experimenten. 
Bij STEAMed vinden we dat sommige opdrachten gewoon moeten. Veiligheidsjas aan? Dat moet. Er kan daarom ook prima staan: trek een veiligheidsjas aan. Maar sommige opdrachten kunnen ook als vraag worden gesteld. Hierdoor ontstaat een andere manier van experimenteren: namelijk eentje waar kinderen meer zelf ontdekkend leren en niet simpel uitvoeren wat er staat. Denice en ik waren er over eens: sommige experimenten lijken steeds meer op simpele proefjes: nadenken niet nodig. 

Onderzoekend leren

Al deze materialen en ideeën passen bij onderzoekend leren. Kinderen kunnen zelf ontdekken hoe een robot werkt, hoe je kunt programmeren, wat wel werkt en wat niet. Op deze manier gaan kinderen op onderzoek uit en leren ze met meer plezier!

Heb je een goed idee?

We zijn benieuwd naar wat jullie willen weten. 
Reviews, tips, uitleg over een bepaald product of hoe je iets makkelijk kunt toepassen? Laat het ons weten wat jij graag wil lezen op de blog de volgende keer!

Tot de volgende keer!

Leave a Comment